Keramické řezné materiály, jako sialonová a whiskerová keramika, představují nejproduktivnější řešení pro obrábění slitin Inconelu. Díky vysoké tepelné odolnosti umožňují použití řezných rychlostí až 200 m/min v kombinaci s chladicím médiem. Při hrubování se nejčastěji využívají kruhové vyměnitelné břitové destičky (VBD), avšak standardní nástroje často nedisponují dostatečně dimenzovaným přívodem chladicí kapaliny.

Abychom tento problém vyřešili, vyvinuli jsme 3D tištěnou podložku a upínku určenou pro destičku RNGN 12. Tyto inovované díly zajišťují přesné a rovnoměrné chlazení v těsné blízkosti místa řezu po celé délce aktivní řezné hrany. Výsledkem je nejen prodloužení životnosti VBD, ale také zlepšení tvaru a formy třísky. Keramické destičky sice nemají integrovaný utvařeč třísky, avšak díky přesně cílenému čelnímu chlazení lze její tvar výrazně optimalizovat i při tlaku chladicí kapaliny 20 bar.
Úspěšné nasazení ve společnosti Doosan Škoda Power
Tento inovativní nástroj byl implementován ve společnosti Doosan Škoda Power při výrobě svorníků M100 z Inconelu 718. Přesné směrování chlazení na čelo i hřbet VBD vedlo k úspoře jedné řezné hrany na každý vyrobený kus. Při sérii 54 kusů se podařilo snížit spotřebu VBD o 7 kusů, přičemž ještě větší úsporu přineslo zkrácení neproduktivních časů při výměně VBD a manipulaci s třískami – celkem více než 7 hodin na celou výrobní dávku.
Díky této optimalizaci se podařilo nejen snížit náklady na nástroje, ale také zvýšit efektivitu celého procesu.
![]() | ![]() |
Standardní chlazení | Systém chlazení ECHO |
Součást: Svorník M100 | Materiál: Inconel 718 | Operace: Hrubování + dokončení krčku |
Nástroj | C5-CRSNR | ECHO – C5-CRSNR |
VBD | RNGN 120700E – KYS30 | |
Vc [m/min] | 180 | |
f [mm/ot] | 0,25 | |
Ap – hrub / dok [mm] | 2,5 / 0,5 | |
Tlak chladicí kapaliny [bar] | 20 | |
Původní / koncový průměr [mm] | 101 / 90 | |
Délka přejezdu [mm] | 615 | |
Počet přejezdů [-] | 2 | 3 |
Opotřebení VBD [mm] | 0,45 | 0,4 |
Výrobní dávka [ks] | 54 | 54 |
Spotřeba VBD [KS] | 20 | 13 |
Ztrátové časy [min] | 648 | 216 |

